Naprosto neočekávané podoby žánrů - představení tvorby Johnnieho Toa
¬ články / portréty - 29. 11. 2007
Ačkoli náleží do stejné generace jako autorští velikáni hongkongského žánrového filmu John Woo, Tsui Hark a Ringo Lam, jejichž tvorbu už reflektovali i čeští kritici a jejichž filmy jsou dostupné na českých DVD, zůstává producent a režisér Johnnie To pro české diváky velkou neznámou. Historicky první šance setkat se s jeho dílem se jim naskytla teprve na letošním festivalu v Karlových Varech prostřednictvím titulu Psanci (Fong juk, 2006). Aktuálně probíhající festival Filmasia se třemi snímky pokusí o další pootevření dvířek k tvorbě Johnnieho Toa.
Příčinou pozdního objevení Toových filmů u nás může být fakt, že i na Západě se jeho tvorba začala široce kriticky reflektovat až během posledních let (první obsáhlejší retrospektivu uspořádal tento rok festival v Rotterdamu). Pozdní mezinárodní přijetí pramení z prostého důvodu, že Toova kariéra měla narozdíl od jeho zmíněných vrstevníků výrazně odlišnou dráhu. Zatímco oni v průběhu osmdesátých let natáčeli filmy, kterými vybrušovali svůj filmařský styl a do nichž začleňovali svá osobní témata, Johnnie To tou dobou režíroval snímky, které formálně ani tematicky nejevily známky výrazné filmařské osobitosti. Až do poloviny devadesátých let se pohyboval mezi televizí a filmovou tvorbou pro velká plátna a natáčel množství tuctových, prvoplánově komerčně orientovaných filmů.
Polovina devadesátých let byla klíčovým obdobím pro hongkongský film. S rokem 1997 visel nad britskou kolonií Damoklův meč v podobě předání Číně. To vedlo k odlivu etablovaných tvůrců do zahraničí, poklesu kvantity i kvality filmové produkce a s tím spojenému opadnutí zahraničního zájmu o hongkongské filmy. Na bezútěšném stavu domácího filmového průmyslu se výrazně podepsala i probíhající Asijská hospodářská krize. V této době založil Johnnie To spolu se scénáristou, režisérem a producentem Waiem Ka Faiem nezávislou produkční společnost Milkyway Image. Právě s ní začíná druhé období jeho tvorby, které charakterizují osobní projekty s výrazným stylem. Mezi ně se počítají i filmy, které jen produkoval. Podobně jako Tsui Hark je totiž To velmi autoritativní producent, takže jeho tvůrčí vliv je výrazně patrný i na snímcích, které přímo sám nerežíruje.
Další zvrat v Toově tvorbě nastal na přelomu tisíciletí, kdy po sérii tematicky výmluvných a formálně odvážných, ale z hlediska tržeb neúspěšných filmů přišlo uvědomění, že ve skomírajícím hongkongském filmu je potřeba vyvažovat komerční a autorskou stránku tvorby. Johnnie To však v tomto ohledu prokázal nevídanou flexibilitu a díky skloubení divácky lákavých faktorů v podobě populárních hvězd a žánrů s osobní výpovědí a výrazným autorským stylem se většina z projektů Milkyway Image dostala na vysoké pozice na žebříčku návštěvnosti.
Žánr a postavy
Toovy nejznámější filmy bývají kvůli žánrové příbuznosti srovnávány s legendárními hongkongskými tituly Johna Woo. Ale na hranici žánru také veškerá podobnost končí. Toovy kriminální snímky postrádají komplikovaně koncipované a do nejmenšího detailu propracované akční scény, opulentní výbuchy a barokně pojatou destrukci. Vychází to především z finančních prostředků Milkyway Image, které dovolují pouze realizování laciných produkcí. Toova režijní grácie spočívá právě ve schopnosti v daných podmínkách pracovat. Podle vlastních slov nemá rád podrobné scénáře a nikdy si nekreslí storyboardy, naopak o faktickém způsobu natočení scény rozhoduje až na place. Jeho akční sekvence se díky tomu vyznačují tvůrčí živelností a nápaditostí. Jejich obsah se neřídí akcí, která má být zobrazena, ale odvíjí se od postav. Johnnie To totiž akční sekvence pojímá jako prostředky charakterizace a klade důraz na detaily a obyčejné prvky, skrze něž může představit osobnosti postav. Tento přístup ústí ve scény, které ač principielně vychází z žánrových klišé, jsou svým originálně bezprostředním provedením přeneseny mimo žánr a naopak přísluší kategorii tvůrčího, až autorského filmu.
Podobným způsobem To nakládá i s žánrem samotným. Ať už točí romantickou komedii (Goo laam gwa lui (Osiřelý vdovec; Needing You..., 2000)), požárnické drama (Sap maan feng gap (Sto tisíc ničivých požárů; Lifeline, 1997)), policejní thriller (PTU, 2003), nebo bojový film (Yau doh lung fu bong (Výzva na duel v judu; Throw Down, 2004)), žánr pro něho představuje pouze dramaturgický koncept. Vývoj příběhu se naopak podřizuje postavám a základním tématům Toovy tvorby: osudu a nevyzpytatelnosti. Tím zákonitě dochází k ovlivňování žánrových konceptů a jejich směřování do nevídaných podob. Z jistého pohledu tak Toovy snímky působí jako originální variace žánrů nebo jejich odvážné kombinace. Ve většině případů se ovšem nejedná o cílenou hru s žánrem, nýbrž o podřízení žánru osobnostem postav. Tento tvůrčí aspekt Toovy produkce názorně ukážou dva jeho nejnovější filmy v programu Filmasie. Šílený detektiv (Sun taam, 2007) proměňuje žánr paranormální detektivky skrze postavu titulního pomateného vyšetřovatele a pro vyniknutí hereckého projevu hlavního představitele dokonce To tlumí jindy okázalou práci kamery. Nejnázorněji a navíc ve formálně pompéznější podobě Toův styl ukazuje filmová štafeta Železný trojúhelník (Tie saam gok, 2007), kde si vyprávění po cca půl hodině stopáže předávají Tsui Hark, Ringo Lam a To. Právě v přímé konfrontaci s prvními dvěma třetinami natočenými jinými výraznými tvůrci se nejlépe vyjeví Toův přístup k žánru, příběhu a postavám.
Doba a výpověď
Stejně jako většina hongkongské žánrové produkce i filmy Johnnieho Toa nejsou produkty fikčního vzduchoprázdna, nýbrž mají silné pouto s dobou svého vzniku. Nevztahuje se to pouze na úroveň přímých referencí na reálné události, trendy, či ekonomickou situaci. Hongkongské filmy bez ohledu na žánr a produkci vždy fungovaly jako zrcadlo své doby a přímo, metaforicky, či symbolicky se vztahovaly k aktuálním společenským náladám, a to aniž by to bylo jakkoli v rozporu s jejich žánrovou a komerční stránkou. Mezi nejvýraznější tvůrce, kteří své filmy cíleně koncipují jako komentáře k době vzniku, patří Tsui Hark a právě Johnnie To. Zatímco Tsuiho filmy dobu komentují skrze své příběhy a formální inscenování scén, To opět v tomto ohledu spoléhá na postavy a jejich osudy.
Jedním z Toových děl s nejevidentnější linií dobové reflexe je jím produkovaný snímek z rané fáze Milkyway Image, který v programu Filmasie figuruje pod názvem Naprosto neočekávané (Fai seung dat yin, 1998). Film vznikl po předání Hongkongu Číně a Asijské hospodářské krizi, tedy dvou událostech, které výrazně zasáhly do života obyvatel Hongkongu a to bez možnosti události z jejich strany jakkoli ovlivnit. Stejně tak se postavy pesimistického filmového příběhu dostávají do situací, kde ztrácí kontrolu nad svým osudem. Podobně zde s dobovou společenskou atmosférou rezonují i motivy nevyzpytatelnosti a bezprostředního ohrožení.
Tři tituly v programu Filmasie představují pouze ochutnávku bohaté tvorby Johnnieho Toa, který patří mezi nejaktivnější asijské tvůrce – každoročně režíruje dva až čtyři filmy a u dalších figuruje coby producent. Nezbývá než doufat, že se To stane stálicí tuzemských festivalů a čeští diváci budou moct tohoto výjimečného filmaře nadále sledovat a oceňovat.
Jiří Flígl
Redakčně upravený text byl původně publikován v týdeníku A2.
|