Čtyři tchajwanské veličiny – tisková zpráva k festivalu Filmasia 2006
¬ články / festivaly - 27. 11. 2006
Festival Filmasia 2006 představuje především tchajwanskou kinematografii, a to od jejího zlatého věku, 80. let, do současnosti – mezi tvůrci jsou zastoupena minimálně čtyři jména, která vzbuzují trvalý mezinárodní respekt: Hou Hsiao-hsien, Tsai Ming-liang, Edward Yang a Ang Lee.
Hou Hsiao-hsienovi (1947) věnuje Filmasia poctu, v rámci které uvádí čtyři filmy. Protože Město smutku, Café Lumiére a Millennium Mambo už měli možnost kluboví a festivaloví diváci vidět, nejcennějším úlovkem je česká premiéra Three Times, která festival zahájí. Vzhledem k tomu, že jde o tři příběhy z různých historických období (konkrétně z let 1911, 1966 a 2005), nabízí se paralela s jeho předchozí tvorbou, kde se Hou postupně věnoval „techno“ současnosti, tradičnímu venkovskému způsobu života i radikálním politickým proměnám na ostrově po 2. světové válce. Kromě pocty je Houovo dílo zastoupeno i v dalších sekcích: natočil poetické Léto u dědy, uváděné v rámci sekce Nový tchajwanský film, podílel se na Svačináři (jako režisér jedné ze tří povídek) a na snímku Dospívání (jako spoluscenárista) – film natočil Chen Kun-ho, Houův kameraman a spolupracovník.
Tsai Ming-liang (1957) si vypracoval unikátní, velmi pomalý způsob vyprávění, kterým dokáže sledovat hrdiny v individualizujícím až atomizujícím ruchu velkoměsta i v sále stařičkého kina při poslední projekci před zrušením. (Nejnovější Umíněné mraky (na DVD jako Chuť melounů)) navíc výrazně posílily jeho pověst tvůrce, který se nevyhýbá kontroverzním tématům. „Svět, který se žene dopředu, a přitom podivně přešlapuje na místě,“ charakterizuje výpovědní hodnotu výrazných Tsaiových snímků katalogový text Filmasie, čímž tchajwanského tvůrce přibližuje například uvažování současné sociologicky orientované filozofie, přemítající o zbožštění rychlosti a zastavení se v ní. Rebelové neonového boha jsou Tsaiovým debutem a sledují osudy mladé velkoměstské generace, která ačkoli obklopena technologickou funkčností se přesto musí potýkat s pociťovanou dysfunkčností.
Edward Yang (1947) je možná mezi autory ze zvolené čtveřice nejméně výrazný, přesto se tituly jeho filmů objevují v nejrůznějších „best of“ výběrech a žebříčcích. U nás je známý především díky snímku Raz dva, který do kin uvedl NFA a na obrazovky vyslala Česká televize. Filmasia 2006 promítne Yangův film z roku 1986 s názvem Teroristé. Vzhledem k filmařově civilní poetice mísící realismus s nadreálnem a uplatňující jemnou psychologickou introspekci, by si diváci neměli od Teroristů slibovat výbušné drama v hongkongském střihu, nýbrž sondu do životní situace tří párů z Tchaj-peje osmdesátých let. Hongkongská a tchajwanská kinematografie jsou někdy dávány do kontrastu jako studiová vs. autorská a zcela urbánní vs. metropolitně-rurální, což jsou protiklady, které vystihují hlavní „image“ obou ostrovů, ale platí (jako obvykle) jen zčásti.
Anga Leeho (1954) je asi potřeba představovat ze všech čtyř hvězd nejméně. Celosvětovou slávu mu zajistil především Tygr a drak a americké filmy – ty poslední jako je Zkrocená hora stojí především na tradičních amerických (hollywoodských) žánrech a jejich inovaci. Ang Lee ve Státech působí už od dob vysokoškolských studií (po absolvování National Taiwan College of Arts). Debut Tlačit rukama je komedií o setkání a střetu západní a asijské kultury. Učitel tai-či Mr. Chu se z Číny přistěhuje za svým synem do Spojených států. Okamžitě se však jeho životní styl dostane do konfliktu s pohodlím, na které si zvykla jeho snacha, neurotická spisovatelka...
O festivalu a filmech najdete více informací na oficiálních stránkách festivalu.
Pavel Sladký
(autor je tiskovým mluvčím festivalu Filmasia)
článek vznikl s využitím katalogových textů Přemysla Martinka
|