Přehled asijských filmů na Febiofestu 2007 – tisková zpráva
¬ články / festivaly - 14. 3. 2007
Čtrnáctý ročník Febiofestu, mezinárodní přehlídky filmu, televize a videa, proběhne v Praze od 22. do 30. března 2007. V sálech multiplexu Village Cinemas Anděl můžete i letos vidět širokou nabídku asijských filmů a příznivcům japonské kinematografie by rozhodně neměla ujít samostatná sekce Art Theatre Guild: Japonský film 1968-1978 v kině Ponrepo v Bartolomějské ulici. Detailní informace o jednotlivých filmech najdete v online katalogu na stránkách festivalu. 14. března bude zahájen předprodej vstupenek ve Village Cinemas Anděl a v kině Ponrepo. Stejný den bude k dispozici také programová brožura festivalu.
Asijské filmy nebudou na Febiofestu k vidění pouze v příslušně nazvané sekci, ale najdete je i v jiných částech programu, jak ukazuje následující seznam všech filmů z asijské provenience, které můžete tento rok na Febiofestu v Praze zhlédnout. V regionálních sekcích Febiofestu budou k vidění indické filmy Antarmahal a Black.
- Art Theatre Guild: Japonský film 1968-1978 -
Organizace Art Theatre Guild Japonska (Nihon áto šiatá girudo, dále jen ATG) byla zřízena v polovině listopadu 1961. Disponovala deseti kiny v různých oblastech Japonska a fungovala coby distributor nekomerčních filmů z celého světa. Filmy vybírala komise složená z filmových kritiků a členů Hnutí uměleckých kin Japonska. ATG zahájila distribuční činnost polským filmem Matka Johana od Andělů a během následujících let ve svých kinech uvedla množství klasických i moderních děl světového filmu (včetně českých Démantů noci), ale i několik japonských snímků vzniklých mimo velká studia. Na základě příznivých výnosů ze vstupného a nárůstu konkurence v oblasti distribuce zahraničních filmů bylo během roku 1966 rozhodnuto, že ATG začne produkovat snímky domácích filmových talentů. Jako v případě distribuce měla výběr projektů na starost komise. Do roku 1984, kdy ATG ukončila svou činnost, vyrobila sedmdesát šest titulů.
Febiofest ukáže pouze skromný výběr z japonských filmů produkovaných, či pouze distribuovaných ATG, který je cíleně omezený na tvorbu let 1968 – 1978. Počáteční období ATG do roku 1972 charakterizují radikální díla s politickým a sociálně kritickým vyzněním čišící formální svobodou, která reflektují dramatické období konce 60. let. Novější filmy se podle dobové deziluze ze zmařených cílů studentských revolt straní radikálních poselství a obracejí se dovnitř do individuálních světů svých hrdinů. Výběr filmů zároveň chce českým divákům představit zde pohříchu zapomenuté, či doposud neznámé filmaře, jejichž díla patří mezi zásadní tituly japonského, ale i světového filmu. Jednotliví režiséři zároveň reprezentují čtyři progresivní proudy dobového japonského nezávislého filmu: skupinu režisérů, kteří začátkem šedesátých let pro studio Šóčiku vytvořili nekonformní snímky, ale posléze se kvůli tvůrčím omezením studiové výroby osamostatnili (Kidžú Jošida), talenty dokumentární firmy Iwanami eiga (Susumu Hani, Kazuo Kuroki, Jóiči Higaši), osobité autory erotických filmů kategorie pinku (Kódži Wakamacu) a tvůrce z undergroundových kruhů studentských, amatérských či experimentálních filmařů (Tošio Macumoto, Šúdži Terajama). ATG ovšem pod svá křídla nebrala pouze nezávislé filmaře, ale tvůrčí útočiště u ní našli i etablovaní studioví režiséři (Kóiči Saitó).
První láska - Peklo
(The Inferno of First Love -- Hacukoi - Džigokuhen)
Japonsko; 1968 režie: Susumu Hani
data a časy projekcí a dlouhá anotace na stránkách Febiofestu
Experimentální psychoanalytická sonda do hlubin sexuálního vývoje jedince. Skrze vzpomínky a symbolické obrazy představ dospívajícího mladíka se odhalují traumatizující okolnosti jeho dospívání, které vedly k jeho impotenci.
Pohřební průvod růží
(Funeral Parade of Roses -- Bara no sórecu)
Japonsko; 1969 režie: Tošio Macumoto
data a časy projekcí a dlouhá anotace na stránkách Febiofestu
Jedno z nejslavnějších děl japonského experimentálního filmu předkládá homosexuální variaci na Oidipův příběh odehrávající se v hyperestetickém světě homosexuálů a transsexuálů.
Erós + masakr
(Eros plus Massacre -- Erosu + gjakusacu)
Japonsko; 1970 režie: Jošišige (Kidžú) Jošida
data a časy projekcí a dlouhá anotace na stránkách Febiofestu
Minulost a současnost se prolínají v podobenství o propojení sexuality a politického radikalismu v dějinách Japonska 20. století. Experimentální rekonstrukce života legendárního japonského anarchisty formou sebezrazující hry s fakty a spekulacemi.
Zahoďme knihy, vyražme do ulic
(Throw Away Your Books, Rally in the Streets -- Šo o sutejo, mači e dejó)
Japonsko; 1971 režie: Šúdži Terajama
data a časy projekcí a dlouhá anotace na stránkách Febiofestu
Legendární dílo japonského experimentálního filmu vyprávěné částečně hrdinou a režisérem, plné zcizujících scén a surreálních situací zkoumá médium filmu z pozice divadelního režiséra experimentujícího s diváckou aktivitou a filmovým časem.
Andělská extáze
(Ecstacy of the Angels -- Tenši no kókocu)
Japonsko; 1972 režie: Kódži Wakamacu
data a časy projekcí a dlouhá anotace na stránkách Febiofestu
Výstavní dílo kategorie pinku filmů, japonských autorských erotických snímků, pojednává o radikální organizaci plánující bombové útoky v Tokiu. Kritická reflexe doby byla málokdy tak nekonformní a erotický film tak formálně experimentální.
Cugarská píseň Džongara
(Tsugaru Folk Song -- Cugaru Džongarabuši)
Japonsko; 1973 režie: Kóiči Saitó
data a časy projekcí a dlouhá anotace na stránkách Febiofestu
Vizuálně strhující film oplývající drsnou poetikou japonského venkova vytváří na podkladě příběhu milostného trojúhelníku podobenství o cestě z města jako invazi městského elementu do vesnického prostředí.
Příprava slavnosti
(Preparation for the Festival -- Macuri no džunbi)
Japonsko; 1975 režie: Kazuo Kuroki
data a časy projekcí a dlouhá anotace na stránkách Febiofestu
Energická epizodní komedie o mladíkovi, který se chce stát filmovým scenáristou, zatímco jeho okolí mu brání v rozletu a stahuje ho do obskurního spletence maloměstských sexuálních vztahů. Jejich otevřenost a zemitost je jak šokující, tak zábavná.
Třetí
(A Boy Called Third Base -- Sádo)
Japonsko; 1978 režie: Jóiči Higaši
data a časy projekcí a dlouhá anotace na stránkách Febiofestu
Kontroverzní snímek, v němž mladík odpykávající si trest za vraždu vzpomíná na okolnosti, které ho přivedly do vězení, na práci prostituta a na předchozí útěk z domova, podává realistický obraz deziluze a nihilismu Japonska 70. let.
- Asijské panoráma -
S každou asijskou zemí je na Západě spojena určitá schematická představa tamní kinematografie. Jenže oblast Asie se dynamicky vyvíjí a není tedy radno si tu či onu zemi nějak nadobro zaškatulkovat. V letošním programu se to pokusíme dokázat minimálně na polovině titulů uvedených v Asijském panorama. První místo z hlediska kvantity filmů netradičně zaujímá Vietnam. Právě tam se důsledkem hospodářského růstu země a s ním spojené změny v životním stylu mládeže vzepjal filmový průmysl k nové aktivitě. Čtyři uváděné vietnamské filmy spojuje to, že představují celovečerní debuty mladých režisérů a že vznikly v nezávislých produkčních společnostech. Ovšem jinak se navzájem diametrálně liší z hlediska žánru, technického zázemí produkce, profesních zkušeností režisérů a jejich přístupu k filmu. Tyto filmy tak názorně ukazují proměny a trendy tamního nově se vyvíjejícího filmového průmyslu. S přehodnocovacím významem sekce souzní i zastoupení indického filmu, odkud jsme vybrali snímky, které se vzpírají zaběhnutým představám o tvorbě největší světové kinematografie. Namísto opulentních exotických spektáklů jsme z komerční tvorby Bollywoodu vybrali snímek prostý typických muzikálových čísel a autorskou bengálskou kinematografii představíme netradičně exotickým a výpravným dramatem.
Výše uvedenou dramaturgii a druhou polovinu programu věnovanou světoznámým režisérským osobnostem spojují dva kazašské a dva čínské filmy. V obou případech se jedná o snímky, které stojí na opačných pólech v pojetí realismu respektive výpravnosti, navíc v případě čínské kinematografie dobře dokládají kontrast mezi tvorbou tzv. páté a šesté generace režisérů. Skrze velké tvůrce, které čeští festivaloví diváci dobře znají a kteří svými novými filmy potvrzují své kvality a dále rozvíjí svůj osobitý styl, budou na Febiofestu zastoupeny Tchaj-wan, Thajsko a Japonsko (Cchai Ming-liang, Apichatpong Weerasethakul, Kacuhito Išii). Z poslední jmenované země jsme dále zařadily dva velké filmové comebacky uznávaných mistrů japonského filmu Kóheie Oguriho a Micua Janagimačiho.
1735 km
(Jackfruit Thorn Kiss -- 1735 km)
Vietnam; 2005 režie: Nguyen Nghiem Dang Tuan
data a časy projekcí a dlouhá anotace na stránkách Febiofestu
Romantická komedie kombinovaná s road movie, v níž náhoda svede dohromady bezstarostného mladíka a upjatou dívku. Společně musí absolvovat cestu přes celý Vietnam, přičemž poznávají životní styl tamní mládeže, ale i tradice země.
Camuse teda neznám
(Who's Camus Anyway? -- Kamju nante širanai)
Japonsko; 2005 režie: Micuo Janagimači
data a časy projekcí a dlouhá anotace na stránkách Febiofestu
Kde končí hranice reality filmu, jaké jsou okolnosti jeho vzniku, jak se váže na předchozí díla a co utváří jeho postavy? Nejen s těmito otázkami si pohrává sebereflexivní film o studentském filmu plný odkazů na velká díla filmové historie.
Kruhy pod očima
(I Don't Want to Sleep Alone -- Chej jen čchüan)
Tchaj-wan, Francie, Rakousko; 2006 režie: Cchaj Ming-liang (Tsai Ming-liang)
data a časy projekcí a dlouhá anotace na stránkách Febiofestu
Podmanivý melancholický snímek o několika postavách, které žijí v roztodivných, až groteskních příbytcích v malajském Kuala Lumpuru. Režisér se zaměřuje na zdánlivě obyčejné události, které podává s odzbrojující a opojnou bezprostředností.
Najsovní hvozd: První kontakt ZRUŠENO
(Funky Forest: The First Contact -- Naisu no mori - The First Contact)
Japonsko; 2005 režie: Kacuhito Išii, Hadžime Išimine, Šiničiró Miki
data a časy projekcí a dlouhá anotace na stránkách Febiofestu
Žádný příběh, žádná struktura a už vůbec žádná myšlenka. Jen jízda na vlnách absurdního humoru, groteskní fantazie a elektronických beatů. Před vstupem do sálu vhodné přeladit na pravou hemisféru.
Ničema
(Walking on the Wild Side -- Laj siao c')
Čína; 2006 režie: Chan Ťie (Han Jie)
data a časy projekcí a dlouhá anotace na stránkách Febiofestu
Autobiografický syrově naturalistický film sleduje tři bezstarostné a nerozvážné mladíky z chudé hornické oblasti severozápadní Číny, kteří se ocitají na útěku před policií, zodpovědností a bezcílnou budoucností.
Pohřbený les
(The Buried Forest -- Umoregi)
Japonsko; 2005 režie: Kóhei Oguri
data a časy projekcí a dlouhá anotace na stránkách Febiofestu
Podmanivá humanistická óda na lidské příběhy a jejich různé podoby (sny, fantazie, vzpomínky a vymyšlené báchorky) je sama filmovou báchorkou, melodramatickým snem a kouzelnou vzpomínkou na cosi, co máme všichni společné.
Příběh Pao
(The Story of Pao -- Chuyen cua Pao)
Vietnam; 2006 režie: Ngo Quang Hai
data a časy projekcí a dlouhá anotace na stránkách Febiofestu
V tradičním vesnickém prostředí severozápadního Vietnamu se odehrává příběh dívky Pao, která postupně poznává komplikovaný spletenec vztahů ve své rodině a mnohokrát musí přehodnotit svůj postoj k rodičům a k mezilidským vztahům obecně.
Sdílená láska
(Love for Share -- Berbagi suami)
Indonésie; 2006 režie: Nia Dinata
data a časy projekcí a dlouhá anotace na stránkách Febiofestu
Nový film kontroverzní indonéské režisérky demonstruje na příbězích tří žen emocionální, etické, ekonomické, sociální a generační problémy polygamie, která je v Indonésii uznávaná jako legitimní způsob soužití.
Světlo století
(Syndromes and a Century -- Sang sattawat)
Thajsko; 2006 režie: Apichatpong Weerasethakul
data a časy projekcí a dlouhá anotace na stránkách Febiofestu
Režisér Apichatpong Weerasethakul o svém filmu říká, že si v něm připomíná své rodiče, lékaře, ještě předtím, než se seznámili. Nejedná se však o romantickou love story, nýbrž o filmovou hru se vzpomínkami, emocemi a sny.
Truong Baova duše v řezníkově těle
(Truong Ba's Soul in the Butcher's Body -- Hon Truong Ba da hang thit)
Vietnam; 2006 režie: Nguyen Quang Dung
data a časy projekcí a dlouhá anotace na stránkách Febiofestu
Bláznivá komedie o šviháckém lamači srdcí a buranském řezníkovi, jimž ukřivděný bůžek šachu vymění těla, skládá skrze surreální fyzické gagy a přehrávané emocionální výlevy divoké podobenství o harmonii mezi tělem a duší.
Wu Čching-jüan - mistr go
(The Go Master -- Wu Čching-jüan)
Čína; 2006 režie: Tchien Čuang-čuang (Tian Zhuangzhuang)
data a časy projekcí a dlouhá anotace na stránkách Febiofestu
Životopisný film o mistrovi strategické a kombinační deskové hry go je skladebně vystavěný podle zákonitostí dané hry. Ačkoli pojednává o velkých událostech v pohnutém životě jednoho člověka, předkládá je se stoickou vyrovnaností hráčů go.
Žít ve strachu
(Living in Fear -- Song trong so hai)
Vietnam; 2006 režie: Bui Thac Chuyen
data a časy projekcí a dlouhá anotace na stránkách Febiofestu
Strhující drama odehrávající se po konci vietnamské války vypráví o muži, který se musí živit ilegálním vykopáváním nevybuchlých min, aby zaopatřil dvě rodiny. Jeho psychika se proměňuje v závislosti na každodenním hazardování se životem.
- Novinky světové tvorby -
Letní palác
(Summer Palace -- I-che jüan)
Francie, Čína; 2006 režie: Lou Jie (Lou Ye)
data a časy projekcí a dlouhá anotace na stránkách Febiofestu
Peking se na konci 80. let dostává do varu. Na univerzitách se čte Havel, debatuje se o svobodě. Hrdinka filmu prožívá nejen toto fascinující období, ale také svoji osudovou lásku. Zásah komunistické armády však všechno nečekaně zhatí.
- Febiofest Junior -
Linda Linda Linda
(Linda Linda Linda -- Rinda Rinda Rinda)
Japonsko; 2005 režie: Nobuhiro Jamašita
data a časy projekcí a dlouhá anotace na stránkách Febiofestu
Hořkosladký pocit z posledního roku střední školy zažívaný členkami školní rockové kapely nachází dokonalé zosobnění v bezprostřední a nenucené živelnosti stážující jihokorejské studentky a v punkrockových písních, které společně hrají.
Vodní květina
(Water Flower -- Mizu no hana)
Japonsko; 2005 režie: Jusuke Kinošita
data a časy projekcí a dlouhá anotace na stránkách Febiofestu
Film v pomalém tempu a s minimem dialogů vypráví příběh Minako, která žije se svým otcem, jeho novou ženou a malou nevlastní sestrou. Když odjíždí se sestrou do přímořského domku po prarodičích, má příležitost vrátit se ve vzpomínkách do období svého šťastného dětství. Postupně u ní dochází k zásadní vnitřní proměně.
- Jiný břeh -
Letní horko
(Summer Heat -- Kaleldo)
Filipíny; 2006 režie: Brillante Mendoza
data a časy projekcí a dlouhá anotace na stránkách Febiofestu
Příběh tří dcer, kterým vládne despotický otec, se odehrává ve městě zničeném výbuchem sopky. Nejstarší dcera Jess začne v domě žít s přítelkyní a nezlomí ji otcovo ponižování ani fyzické útoky. Jedna z mála šancí vidět na filmovém plátně maskulinní lesbu, která není pouze parodií „mužské“ maskulinity.
Masér
(The Masseur -- Masahista)
Filipíny; 2005 režie: Brillante Mendoza
data a časy projekcí a dlouhá anotace na stránkách Febiofestu
Jeden den ze života zádumčivého maséra Iliaca, který by měl jak obsluhovat autora kýčovitých románků Herberta, tak nabalzamovat tělo svého mrtvého otce. Jeden z nejúspěšnějších filipínských gay filmů, který byl uveden na desítkách zahraničních festivalů.
Maximo Oliveros v rozpuku
(The Blossoming of Maximo Oliveros -- Ang pagdadalaga ni Maximo Oliveros)
Filipíny; 2006 režie: Auraeus Solito
data a časy projekcí a dlouhá anotace na stránkách Febiofestu
Film dává do kontrastu nevinnost první lásky s bídou a korupcí, které vévodí chudinským čtvrtím v Manile. Hlavní hrdina Maxi, dvanáctiletý gay, celé dny uklízí, vaří, pere a zašívá roztrhané prádlo pro otce a své bratry zlodějíčky, dokud se nezamiluje do přísného policisty.
Miluji tě, 1941
(I Love You 1941 -- Aišite imasu (Mahal kita) 1941)
Filipíny; 2004 režie: Joel Lamangan
data a časy projekcí a dlouhá anotace na stránkách Febiofestu
Historické drama z období druhé světové války se odehrává během japonské okupace Filipín. Japonský velitel se zamiluje do Ignacia, který je mu představen jako překrásná žena. Do role Ignacia byla obsazena hvězda filipínského filmu Dennis Trillo.
- Filmy o duši a víře -
Stvořeni pro lásku
(In the Mood for Love -- Dut yeung nin wa)
Hongkong, Francie; 2000 režie: Wong Kar Wai
data a časy projekcí a dlouhá anotace na stránkách Febiofestu
Netradiční milostný příběh líčí opatrné sbližování dvou opuštěných lidí. Při líčení prostředí Hongkongu počátku 60. let autor těží z vlastních emigrantských zkušeností. Atmosféru unikátního díla dotvářejí zrcadlové odrazy a deštivé počasí.
článek vznikl s využitím katalogových textů Jiřího Flígla, Hany Kulhánkové, Přemysla Martinka, Jakuba Kordy a Jana Folla
|