Asijské filmy na MFF Karlovy Vary 2009
¬ články / festivaly - 28. 6. 2009
Čtyřicátý čtvrtý ročník karlovarského filmového festivalu, který v lázeňském městě proběhne od 3. do 11. července, přináší patnáct celovečerních východoasijských filmů a jeden středometrážní. Po loňském kvalitativně sporné kolekci se letos opakuje situace z festivalu před dvěma roky, kdy se v programu sešly zaslouženě velebené novinky autorů věhlasných jmen s pozoruhodnými filmy začínajících tvůrců.
Početně je z dálnovýchodních kinematografií nejvíce zastoupena Jižní Korea, odkud také pochází dvojice nejočekávanějších titulů. Pod snímky Matka a Žízeň jsou totiž podepsáni dva z nejvýznamnějších a nejosobitějších režisérů jihokorejského filmu, Pong Džun-ho (Bong Joon-ho) a Pak Čchan-uk (Park Chan-wook). Druhý jmenovaný filmař je v programu zastoupený ještě rozjívenou antiromantickou komedií Paní Ředkvička. Debut autorky, která Pakovi pomáhala se scénářem k Nebohé paní Pomstě, si zaslouží pozornost především díky tomu, že narozdíl od tradičních romantických komedií fandí společenským outsiderům a vyzdvihuje egocentrismus. Ovšem i přes scenáristickou asistenci Paka, který film také produkoval, výsledek nezapře režisérčinu dramaturgickou nezkušenost s celovečerním formátem.
Další dva uváděné jihokorejské debuty Sestry na cestě a Trosky zasluhují větší pozornost, byť kvůli nepřítomnosti velkých jmen nejsou tolik známé. U prvního překvapí scenáristická a dramaturgická bravura, tedy atributy u začínajících tvůrců málokdy přítomné. Snímek využívá žánrová schémata road movie a filmů o disfunkčních rodinách. Na nich staví originální vyprávění, které maximalizuje základní princip road movie coby cesty, u níž není důležité, kam postavy fyzicky zavede, ale jak je vnitřně promění. Navíc se narozdíl od Paní Ředkvičky nejedná o pouhou konzumní taškařici.
Trosky přinášejí nevybíravý pohled na koloběh násilí ve společnosti a otevírají téma domácího násilí. Silně empatický snímek pojednává o vymahači dluhů, pro něhož jsou brutalita a vulgarity jediný známý způsob komunikace, a tak rány rozdává dlužníkům i svým kolegům a blízkým. K tomuto fyzickému středobodu se pojí různé vedlejší postavy, které svými vazbami skládají síť nekončícího vzájemného zraňování. Neskandalizující vyprávění zajišťuje, že se film nikdy nezvrhne do prvoplánově šokantního portrétu vyhrocených charakterů. Naopak jsou postavy zobrazeny nejen v drásavě fyzických či vypjatě tragických situacích, ale také v bezprostředně úsměvných okamžicích.
Posledním jihokorejským snímkem v letošním programu Karlových Varů je do soutěže zařazená Himálaj. Jedná se ovšem o prvoplánově festivalový titul, kde se snoubí trend minimalistického realismu s tématem cesty z města. Režisér přesně v duchu své předchozí festivalové exploatace Děvčátko z černé země pouze vrství předvídatelné a efektní scény střetu městského člověka s přírodou a tradiční kulturou.
Z Japonska festival nabídne fenomenální dětskou fantasmagorii Jattáman režírovanou Takašim Miikem, která bude příznačně uvedena v sekci Půlnoční filmy. Další tři japonské snímky obsahuje sekce nazvaná Jiný pohled – Tokyo FilmeX uvádí. Vedle velkolepého čtyřhodinového eposu o lásce, náboženství a úchylkách Pod vlivem lásky od Šiona Sona zde najdeme i novinku nezávislého režiséra Kazujošiho Kumakiriho Nonko. Jako ve svých předchozích filmech, z nichž je mezinárodně nejznámější Kičiku (Hostina bestií, Kichiku: Banquet of the Beasts, 1997), opět uplatňuje silně empatický a nevybíravě upřímný přístup k outsiderům. Tentokrát se v klasicky pojatém melodramatu zaměřuje na kariérně odepsanou třicátnici, do jejíhož trudného maloměstského života vstoupí dva muži. Třetím titulem sekce je civilní absolventský film Vášeň. Začínající režisér zde na skupině dospělých přátel a jejich citových i kamarádských vztazích rozvádí delikátní pojednání o zraňování druhých a mučednickém odpuštění, které jediné může ukončit koloběh vyhrocených emocí.
Další východoasijské země jsou v programu zastoupeny po jednom titulu. Malajský debut Výprodej! silně obohacuje kontext jeho geneze. Režisér sháněl peníze na nadcházející projekt a dostal lákavou nabídku od produkční společnosti Astro Shaw, odnože multimediálního konglomerátu Astro All Asia Networks: získá peníze a kreativní svobodu, ale musí vytvořit film, který bude výdělečný. Tak vznikl nadsazený muzikál o zaprodání se kariéře a zisku. Film nejlépe funguje právě na festivalech, kde běží v konkurenci snímků, do jejichž strojené „artovosti“ se přímo strefuje. Nicméně tlačená kritika korupce penězi a hyenismu médií i křečovitě konstatovaný rozchod s trendy festivalové produkce vyvolává spíše dojem prostinkého pamfletu.
Tchajwanský debut Tam, kde jsme ještě nikdy nebyli je dalším filmem tematizujícím outsiderství. Zaměřuje se na dospívání barvoslepé dívky, přičemž jako konec dětství stanovuje dobu, kdy si jedinec začne uvědomovat svou roli ve společnosti. Líbivé vyprávění tak kontrastuje hrdinčino rozverné dětství plné výstředních figurek s dobou, kdy si dívka začne uvědomovat, že je, stejně jako její blízcí, outsider. Čínu na festivalu reprezentuje vyhrocený, sociálně navztekaný exploatační film Život na cestě. Zbývajícími dálnovýchodními tituly, které letošní MFF Karlovy Vary uvádí, jsou výstřední indonéský snímek Slepé prase chce létat, singapurská formálně originální love story Tady pojatá jako dokumentární záznam videoterapie a středometrážní koprodukční esej Starý blázen, který pohnul horou.
Jiří Flígl
– Recenze vybraných titulů –
Pod vlivem lásky
(Love Exposure -- Ai no mukidaši)
IMDB
Japonsko; 2008 režie: Šion Sono
sekce: Jiný pohled – Tokyo FilmeX uvádí
první projekce: 4. července, 16.00, Espace Dorleans
druhá projekce: 10. července, 15.30, Kino Čas
festivalová anotace
Čtyřhodinový, interpretačně bohatý film Šiona Sona Pod vlivem lásky svým způsobem vyprávění připomíná maraton televizní minisérie. Každá hodina představuje kapitolu, jež má svůj centrální motiv, který je pečlivě představen, zpracován a vytěžen, přičemž v navazujících částech funguje už jen jako referenční prvek. Krom toho zdejší „díly“ končí situací, která připomíná cliffhanger (napínavý moment na konci epizody, který má navnadit diváky k dalšímu sledování). Seriálový předobraz dále stvrzují žánrové polohy jednotlivých částí, které kopírují schémata a postupy japonských animovaných televizních sérií.
Zatímco první hodina filmu směřuje k bojovým anime, jejichž hrdinové tříbí své schopnosti intenzivním tréninkem pod vedením mistra, druhá kopíruje středoškolské romance s milostným trojúhelníkem. Třetí kapitola připomíná emotivně vypjaté příběhy, kde se hojně vedou spirituální rozpravy a existenciálně se rozjímá na břehu moře. Poslední část je vypjatou krvavou romancí, v níž láska překonává překážky nepřejícího okolí. Vedle typického afektovaného herectví a pompézního patosu, které charakterizují veškerou japonskou produkci orientovanou na mládež, dokládají vliv animovaných seriálů i způsob střihu, kompozice záběrů a užívání symbolických prostřihů.
Na anime film upomíná také svým epickým záběrem, s nímž pojímá osudy hrstky postav a jejich vzájemných vztahů. Pod vlivem lásky lze v tomto ohledu přirovnat k milníku anime historie, mezinárodně proslulému seriálu Šin seiki evangerion (Neon Genesis Evangelion, 1995-1996). V obou případech slouží epická rovina jako psychiatrický katalizátor pro uvolnění komplexů a skrytých tužeb postav. Ve jmenovaném anime tuto sféru představuje fantastický svět, kde obří, lidmi pilotovaní roboti bojují proti monstrům z vesmíru, zatímco Sonovi hrdinové se pohybují v nadsazeném prostředí perverzních úchylek, fanatických náboženských sekt a zvráceně praktikovaného křesťanství. Základní motivy však v obou dílech zůstávají stejné: konfliktní milostný trojúhelník, vztah otce a syna, freudovsky mnohoznačné sepjetí hrdiny s matkou a především vnitřní dospívání nezletilých postav.
Svět, do něhož Sono své postavy zasazuje, není narozdíl od Šin seiki evangerion pojatý vážně a realisticky, nýbrž má přestřeleně zvrácenou a enormně vyhrocenou podobu, která připomíná karikaturu. Příkladem za všechny budiž zpracování japonského fenoménu tósacu (pořizování záznamů intimních partií či situací bez vědomí nahrávaných). Zdejší hrdina se totiž věnuje focení spodního prádla kolemjdoucích dívek. Tato aktivita je stylizovaná podle klasických nindža filmů, takže trénink hrdiny zahrnuje všemožné akrobatické techniky (zakončené impozantním bojovým postojem), díky nimž umění tósacu plně ovládne a stane se „králem úchylů“.
Z hlediska stylizace prostředí i postav představuje Pod vlivem lásky další Sonův příspěvek k oživení filmové větve uměleckého směru ero guro. Styl vzniklý ve dvacátých letech a spojený tehdy především s literaturou a výtvarným uměním měl v kinematografii svou zlatou éru na konci šedesátých a během sedmdesátých let. Ero guro ve snaze poukázat na zvrácenosti skryté v základech společnosti podává expresivně pokřivený obraz světa, přičemž vyzdvihuje pudovost lidského chování a tematizuje dekadenci, sexuální deviace a fyzické extrémy. Pro narativní díla tohoto stylu je typické, že vizuální stylizaci často podmiňuje pohled vyšinuté postavy, jehož vlivem dostává vyprávění horečnatě fantaskní logiku. Revolučnost Sonova nového filmu spočívá ve spojení ero gura s tradicí exploatačních filmů, které měly v japonské kinematografii vrchol v naprosto stejné době jako ero guro a dokonce jej zastínili. K exploataci Sono odkazuje už poctou nejslavnější filmové sérii tohoto stylu, Džošú Sasori (Vězeňkyně Škorpión, Female Prisoner Scorpion, 1972-1991), z níž si pro hlavního hrdinu vypůjčuje ženský převlek a jméno jeho druhé identity. Především ale z exploatace přejímá způsob, jakým zobrazuje násilí a sex a různé zvrácenosti. Upozaďuje vizuální extravaganci a bizarní vyšinutost ero gura a na jejich místo dosazuje laciné provedení, zvrácenou nadsázku a šokantní vyhrocenost. Výsledkem je překvapivě symbiotický celek, který provokuje svou bizarností a současně přináší brakovou zábavu.
Jiří Flígl
Život na cestě
(Life in Wandering -- Žen)
Čína; 2009 režie: Čang Lej-tchao (Zhang Leitao)
sekce: Jiný pohled
první projekce: 6. července, 19.00, Espace Dorleans
druhá projekce: 10. července, 9.30, Thermal - Malý sál
festivalová anotace
Narozdíl od převládajícího vnímání neznamená exploatace pouze bezmyšlenkovité přehlídky násilí a sexu. Exploatační filmy sice záměrně vyzdvihují a co možná nejgrafičtěji zobrazují senzační, skandální, či kontroverzní prvky, ale současně představují vyhrocená zrcadla své doby. Zpravidla vznikají v konsolidované společnosti jako ventily jejích vnitřních tlaků (viz exploatační produkce sedmdesátých let v USA, Itálii a Japonsku). Ojediněle se ale také objevují v kinematografii transformujících se států, a to v době zásadních společenských změn. Příkladem této tendence jsou díla ruského režiséra Alexeje Balabanova Bratr (Brat, 1997) a Náklad 200 (Gruz 200, 2007) či polistopadová tvorba nejzneuznanějšího českého režiséra Víta Olmera; obzvláště jeho vrcholné dílo Nahota na prodej (1993).
Čína se v současnosti snaží dohnat Západ a navenek se prezentuje určitými atributy, které ne vždy odpovídají realitě. Na odvrácenou stranu „čínského snu“ navztekaně poukazuje debut Život na cestě. Stejně jako zmíněný Balabanovův Bratr také čínský film (jehož původní název Člověk je stejně víceznačný jako v případě ruského díla) pojednává o mladém hrdinovi, který přichází z vesnice do města, kde se má sejít se svým příbuzným, jenž mu má zajistit práci. Nejprve poznává zkaženost města (několikrát ho oberou a podvedou) a posléze se začne podílet na nelegálních aktivitách. Zatímco Bratr vycházel ze západních žánrových filmů a směřoval hlavního hrdinu na dráhu nájemného zabijáka, čínský snímek jakoby čerpal z tradice hongkongských filmů o městských grázlech a podřadných kriminálnících. Exploatovanými prvky proto jsou mafiánské praktiky, noční pijatyky, hrubá mluva, řeči o tom, jak je všechno v háji, a především odpudivost města. Ale nechybí ani sexuální scéna, která je narozdíl od lyricky estetizovaných milostných aktů v čínském mainstreamu pojatá jako dlouhý záběr na lampu doprovázený horečným vzdycháním.
S Bratrem má Život na cestě společné i to, že je zasazen střídavě na periferii a do centra, přičemž obojí vykresluje v nejhorším možném světle. Film začíná sestřihem dokumentárních záběrů na bezdomovce a dominantní barvou celého snímku je šeď – převažují totiž velké celky exteriérů zalité smogem (což je přesně v rozporu s oficiálním obrazem Číny z propagace před Olympiádou). Periferii pak lze nejvýstižněji popsat jako skrumáž nuzných příbytků, které vystupují z hromad suti a odpadků. Život na cestě vznikl s minimálním rozpočtem a natáčel se na malou digitální kameru přímo na reálných ulicích, jejichž přirozený ruch nebyl nijak ovlivňován. Dokonce i násilné konfrontace postav se odehrávají mezi obyčejnými, nic netušícími kolemjdoucími. Dokumentární dojem ještě stupňují mnohaminutové kamerové jízdy beze střihu. Film však neusiluje o realismus. Od tohoto stylu ho odlišuje časté užívání nediegetické hudby – soudobého lokálního poprocku (stejně jako v Bratrovi).
Život na cestě představuje pozoruhodné vyústění dosavadních tendencí čínské festivalově orientované tvorby. Spojuje motivy z moralizujících příběhů o těžkém údělu mládeže v současném mamonářském světě s vyprávěcí strukturou snímků, které pojednávají o naivních venkovanech přicházejících do zkaženého města. Z těchto již mnohokráte uchopených a schematicky zatížených konceptů vychází nový debut k přepjatě nihilistickému portrétu své doby. Rámec exploatace, který tvůrcům umožňuje se bez jakýchkoli dvojsmyslů prostě vykřičet, pak snímku dává v čínské kinematografii doposud nevídanou syrovost.
Jiří Flígl
– Další uváděné východoasijské filmy –
Himálaj
(Himalaya, Where the Wind Dwells -- Himaraja, parami mŏmunŭn got)
IMDB
Francie, Jižní Korea; 2008 režie: Džŏn Su-il (Jeon Soo-il)
sekce: Soutěžní sekce
první projekce: 9. července, 17:00, Thermal - Velký sál
druhá projekce: 10. července, 13:00, Espace Dorleans
festivalová anotace
Jattáman
(Yatterman -- Jattáman)
IMDB
Japonsko, 2008 režie: Takaši Miike
sekce: Půlnoční filmy
první projekce: 6. července, 24.00, Thermal - Malý sál
druhá projekce: 8. července, 24.00, Kino Čas
třetí projekce: 10. července, 24.00, Kino Čas
festivalová anotace
Matka
(Mother -- Madŏ)
IMDB
Jižní Korea, 2009 režie: Pong Džun-ho (Bong Joon-ho)
sekce: Otevřené oči
první projekce: 3. července, 13.00, Thermal - Kongresový sál
druhá projekce: 5. července, 9.00, Thermal - Velký sál
třetí projekce: 10. července, 16.30, Pupp
festivalová anotace
Nonko
(Non-ko – Nonko san džú rokusai (Kadži tecudai))
IMDB
Japonsko, 2008 režie: Kazujoši Kumakiri
sekce: Jiný pohled – Tokyo FilmeX uvádí
první projekce: 5. července, 19.00, Thermal - Kongresový sál
druhá projekce: 6. července, 10.00, Kino Čas
festivalová anotace
Paní Ředkvička
(Crush and Blush -- Missŭ Hongdangmu)
IMDB
Jižní Korea, 2008 režie: I Kjŏng-mi (Lee Kyoung-mi)
sekce: Jiný pohled
první projekce: 4. července, 22.00, Richmond
druhá projekce: 5. července, 10.00, Kino Panasonic
třetí projekce: 6. července, 19.00, Richmond
festivalová anotace
Sestry na cestě
(Sisters on the Road -- Džigŭm, itäroga èoŭnajo)
HanCinema
Jižní Korea, 2008 režie: Pu Dži-jŏng (Boo Ji-young)
sekce: Fórum nezávislých
první projekce: 4. července, 18.30, Thermal - Malý sál
druhá projekce: 5. července, 22.00, Espace Dorleans
festivalová anotace
Slepé prase chce létat
(Blind Pig Who Wants to Fly -- Babi buta yang ingin terbang)
IMDB
Indonésie, 2008 režie: Edwin
sekce: Jiný pohled
první projekce: 4. července, 13.00, Kino Panasonic
druhá projekce: 8. července, 16.00, Thermal - Kongresový sál
třetí projekce: 9. července, 13.30, Richmond
festivalová anotace
Starý blázen, který pohnul horou
(The Old Fool Who Moved the Mountains -- Jü-kung i-šan)
IMDB
Čína, Thajsko, Filipíny, 2008 režie: Joanna Vasquez Arong
sekce: Soutěž dokumentárních filmů
první projekce: 6.července, 15:30, Kino Čas
druhá projekce: 7.července, 19:00, Kino Panasonic
festivalová anotace
Tady
(Here -- Here)
IMDB
Singapur, Kanada, 2009 režie: Che C'-jen (Ho Tzu Nyen)
sekce: Otevřené oči
první projekce: 4. července, 12.30, Kino Čas
druhá projekce: 6. července, 22.00, Espace Dorleans
festivalová anotace
Tam, kde jsme ještě nikdy nebyli
(Somewhere I Have Never Travelled -- Taj wo čchü jüan fang)
Tchaj-wan, 2009 režie: Fu Tchien-jü (Fu Tien-yu)
sekce: Jiný pohled
první projekce: 4. července, 16.00, Thermal - Kongresový sál
druhá projekce: 6. července, 13.30, Richmond
třetí projekce: 11. července, 10.30, Richmond
festivalová anotace
Trosky
(Breathless -- Ttongpchari)
IMDB
Jižní Korea, 2008 režie: Jang Ik-džune (Yang Ik-june)
sekce: Jiný pohled
první projekce: 3. července, 19.00, Thermal - Kongresový sál
druhá projekce: 4. července, 13.30, Richmond
třetí projekce: 8. července, 10.30, Richmond
festivalová anotace
Vášeň
(Passion -- Passion)
IMDB
Japonsko, 2008 režie: Rjúsuke Hamaguči
sekce: Jiný pohled – Tokyo FilmeX uvádí
první projekce: 4. července, 21.30, Thermal - Malý sál
druhá projekce: 5. července, 10.00, Kino Čas
festivalová anotace
Výprodej!
(Sell Out! -- Sell Out!)
IMDB
Malajsie, 2008 režie: Yeo Joon Han
sekce: Jiný pohled
první projekce: 3. července, 21.30, Thermal - Malý sál
druhá projekce: 9. července, 22.00, Thermal - Kongresový sál
třetí projekce: 11. července, 16.30, Richmond
festivalová anotace
Žízeň
(Thirst -- Bakčü)
IMDB
Jižní Korea, 2009 režie: Pak Čchan-uk (Park Chan-wook)
sekce: Otevřené oči
první projekce: 4. července, 23.00, Thermal - Velký sál
druhá projekce: 6. července, 24.00, Kino Čas
třetí projekce: 8. července, 24.00, Thermal - Malý sál
festivalová anotace
|